onsdag 31 juli 2013

Åtskilliga timmar, kanske 20 timmar, borrande och hackande i blyet, gav resultat. Tillslut gav röret upp och kunde lyftas ut. Det var tungt och fullt med avlagringar. Det återstår att höra vad rörmokaren säger.



Det var en rejäl spricka i röret.



Om någon som läser detta står inför samma typ av arbete, att borra ur blyet ur en avloppsskarv, så rekommenderar jag att skaffa ett långt borr för uppgiftet. Vinkeln man får på borret gör att det hugger fast och går av direkt om man har en borr av normallängd. Det finns långa borr på Jula för några tior. Jag köpte två 4mm som var 30cm långa. De långa borrarna går nästan att få helt parallellt med röret. De flexar avsevärt mer än ett normallångt borr så de håller förvånansvärt bra.

Jag använde en batteridriven maskin med moment till de långa borren. Med momentet på lägsta så är risken mindre att man kör av borret. Börja med att borra hål så tätt det går runt hela skarven. Det är djupt man måste borra nästan 6-8cm djupt. Man känner när man borrat genom blyet. Sedan är det bara att offra en morakniv som man driver in i blyet med någon hammare. Jag använde skaftet på en stor skruvmejsel att slå med för att inte få för mycket vibrationer och rörelser i avloppsstammen. Jag antar att det är onödigt att vara så försiktig. Man knackar i alla fall in kniven en bit och vickar den i sidled och fortsätter att knacka in kniven längre och längre. När man knackat in kniven runt hela röret är det dags att borra ur bly igen. Så håller man på tills allt bly är urborrat.

Det första blev slött efter några timmar eftersom jag borrade i ett avbrutet borr som satt i blyet. Det andra gick av då jag borrade på undersidan av röret där det var svårast att komma åt och där skarven var tunnast. Men blyet är så mjukt att man kan rensa skapligt även med ett avbrutet borr.

Med ett normallångt borr kommer man in ca 2cm i blyet sedan sätter vinkeln på borret stopp. Jag skulle nästan avråda från att överhuvudtaget borra med ett normallångt borr. Eftersom man ändå inte kan borra tillräckligt djupt och att det med stor sannolikhet kommer att gå av. Det blir betydligt svårare att borra ur blyet om det sitter avbrutna borr i det, framför allt blir andra borr slöa om man kör in dem i avbrutna borr. Jag hade säkert sparat 5timmars arbete och jag använt ett långt borr från början. Ett tunt borr är bättre än ett grövre borr. Det grövre borret fastnar man snabbare med och det kommer åt sämre.

Inga kommentarer: