torsdag 11 juli 2013

Nytt golv i sovrumet

Så var det dags med en liten uppfräschning av sovrumet. Vi slipade och "betsade" och lackade sovrumsgolvet och vardagsrumsgolvet då vi flyttade in. Men golvet blev lite för mörkt och sprickorna mellan brädorna är inte ultimat då man har katt. Alla kattägare med fantasi kan nog förstå varför.
Sagt och gjort vi köpte ett nytt golv, ett laminat denna gången. Sämre kvalitet än golvet vi la på bottenvåningen men åtskilliga tusenlappar billigare. Efter att golvet legat inne och "vilat" några dagar började vi med att demontera golvlisterna så att vi skulle kunna återanvänd dem. Sedan var det bara att börja lägga.
Mot bättre vetande så började jag med en hel laminatbräda i ett hörn och la enligt konstens alla regler. Alla som lagt ett golv, även jag, vet att det är att binda ris åt sin egen rygg. Man ska börja med att lägga ut, eller mäta ut, hur många "brädor" brett det blir och vid behov sågar man första raden så att man inte kommer i sitsen att sista raden måste sågas jätte tunn. Helst vill man sluta med en halv bräda eller mer. Jag fick mellan 10mm och 22mm på sista raden. Det betyder att det i princip bara var "noten" som skulle sparas och i mitt fall limmas på föregående brädrad. Det är mycket svårt att såga så tunt. Största delen av raden kommer förstås att täckas av listen men ändå. Om jag börjat med att såga redan på första raden hade jag ju kunna lagt en halv brädrad på slutet. Det är svårt att förklara med ord hur jag menar. Men den som gjort samma dumhet som jag förstår precis vad jag menar.
Att lägga om allt är kanske ett alternativ om man har ett helt kvadratiskt rum utan dörrar och elementrör, är det möjligt? Ja då ett rum i ett nybyggt hus med lösa garderober och golvvärme. Dörr finns förstås även i rum i nybyggda hus. Men dörren kan ju vara på en långsida. Vårat sovrum har tre platsbyggda garderober med dörrar utan trösklar och det blir mycket mätande och sågande och tillpassande. Ska man börja om då så är ju allt fel sågat. Enormt mycket "merjobb" med andra ord. En lösning som jag var inne på var om jag helt sonika skulle ha limmat ihop två laminatbrädor, den näst sista och sista raden. Då hade det ju varit mycket enklare att såga för då har man ju en jättebred bräda som nästan ska sågas på mitten. Då hade jag inte hunnit klart samma dag.
Tänk så smart att mäta först och se till så att man inte hamnar i den situationen. Den vise lär av andras misstag idioten av sina egna. Jubelidioten gör om samma misstag om och om igen utan att lära sig. Förväxla inte jubelidioten med optimisten. Optimisten kommer också göra om misstagen igen helt övertygad om att "det nog bättre denna gången".

Nå väl lite bilder.

Inga kommentarer: