söndag 21 juli 2013

Trasigt avlopp

Som en lite glad semesteröverraskning fick vi, första dagen på semestern, till vår stora fasa se att vi hade en spricka i avloppsröret under diskbänken på övervåningen.
Så det var bara att sätta igång operation fixa avlopp. Efter ett besök av rörmokaren som pluggade vattenledningarna så började jag rivningsarbetet av inredning.



Tanken är att samma skåp och lådhurts ska användas igen diskbänksplåten ska bytas ut lika så blandaren och diskhon.



Efter rivning eller snarare demontering av inredning var det dags att såga ett lite hål i golvet så att röret kan bytas.



Jag hade förstås oroat mig för demonteringen av bänken och uppsågningen av golvet. Men sedan upptäckte jag vad som verkligen var det besvärliga momentet i arbetet. Borra ur blyet ur avloppsskarven. I normala fall smälter man blyet med gas. Men i en trossbotten fylld med sågspån är inte det att rekommendera. Här har jag kommit ca halvvägs genom blyet, ca 2cm djupt spår. Nästa halva ska jag fortsätta med om en vecka. Nästa halva är den svåra halvan eftersom det blir svårare och svårare att borra. Det kommer nog att ta några dagar att få ut allt bly så att skarven går att ta isär.

Inga kommentarer: